قوانين Gestalt براي بهبود UX
نوشته شده توسط : گرگ سفید

تجربه کلي کاربر خوب يک جنبه ضروري براي يک طراحي سايت موفق است. اصطلاح تجربه کاربر به تازگي به عنوان يک روند محبوب شناخته شده است، اما چگونه مي توانيم تجربه کاربر را توصيف کنيم و چگونه مي توانيم اطمينان حاصل کنيم که مقدار کافي از آن را در طراحي سايت خود ارائه مي دهيم؟

 

براي حفظ ساده آن، تجربه کاربر توصيف مي کند که چگونه کاربران يک طراحي سايت را درک مي کنند، چه نوع احساساتي در هنگام بازديد از يک وب سايت دارند و اينکه آيا آنها به اندازه کافي انگيزه اي براي بازگشت دارند يا خير. اين تجربه ذهني بر اساس بخش بزرگي يعني ظاهر يک طراحي سايت است.

البته طراحي سايت زمينه تخصص خود را دارد و مي توان ادعا کرد که تنها طراحان با تجربه قادر به يک طراحي سايت خوب هستند و بنابراين پايه اي براي تجربه هاي کاربران حرفه اي فراهم مي کنند. برخي از اصول اساسي وجود دارد که تنها به حرفه اي ها براي يک طراحي سايت جذاب - به اصطلاح "قوانين گشتالت" کمک نمي کند.

قوانينGestalt

قوانين Gestalt اصول و يا پيشنهادات ساده اند که تفاوت عناصر مختلف را هنگامي که آنها را به روش هاي گوناگون و معين ترکيب ميکنيم نشان ميدهد. قوانين Gestalt مي توانند به عنوان مثال ساختار و احساس يکپارچگي در يک وبسايت ايجاد کنند، آنها پيشنهاداتي را در مورد چگونگي توجه به عناصر مهم و يا ايجاد چشمانداز متعادل و ثابت را ارائه مي دهند.

قوانين Gestalt مباني خود را در روانشناسي پيدا مي کنند و براي اولين بار در قرن بيستم معرفي شدند. Gestalt يک اصطلاح آلماني است و مي تواند با "شکل" يا "فرم" ترجمه شود. قوانين Gestalt اساسا در مورد چگونگي درک عناصر و سازماندهي به يک واحد متحد هستند.

هدف از اين مقاله، ارائه خلاصه اي از قوانين Gestalt معمول،توضيح اثرات احتمالي آنها وارائه نمونه هايي از نحوه دقيق قوانين مختلف در يک وب سايت است. قوانين Gestalt به نظر مي رسد بسيار ساده است، اما اثرات آنها مي تواند تاثير بزرگي در تجربه کاربر وب سايت داشته باشد. در اين مقاله قوانين Gestaltزير مورد بحث قرار ميگيرد: قانون مجاورت، قانون شباهت، قانون بسته شدن، قانون ثبات خوب، قانون شکل و زمين، قانون ساده، قانون تقارن و آخرين اما نه کم قانون تجربه.

قانون مجاورت :

قانون نزديکي نشان مي دهد که عناصر نزديک به يکديگر تمايل دارند به عنوان يک واحد درک شوند. اين مي تواند براي مثال بسيار مفيد باشد اگر مي خواهيد دو دسته عناصر را در يک صفحه وب نشان دهيد که هر کدام داراي بيش از يک قطعه محتوا هستند،شما مي توانيد به راحتي تکه هاي يک دسته را نزديک تر به هم قرار دهيد تا اينکه بخواهيد بين دو دسته فاصله بندازيد.

شکل 2 نشان مي دهد چگونه اين قانون Gestalt در وب سايت UX Booth براي دسته بندي عناصر متعلق به يکديگر استفاده مي شود. فاصله هاي گوناگون بين عناصر به ما سه ستون را در بر مي گيرند، که هر کدام شامل يک تيزر در هر مقاله مي باشد.

قانون شباهت :

قانون شباهت ادعا مي کند که عناصر که به نظر مي رسد مشابه هستند به عنوان يک واحد درک مي شوند. بنابراين عناصر براي مثال هم رنگ، هم شکل يا ساير خصوصيات مشترک، متعلق به هم در نظر گرفته مي شوند. اين پديده مي تواند براي گروه بندي عناصر با هم به يک دسته محدود باشد. در شکل 3 شما مي توانيد ببينيد که چگونه CNN از اين قانون Gestalt استفاده مي کند تا موضوعات مختلف را در يک دسته ي اخبار به عنوان يک واحد ارائه کند.

قانون بسته شدن

قانون بسته شدن توضيح مي دهد که چرا عناصر به رسميت شناخته مي شوند، حتي اگر آنها ناقص و يا وجود ندارد. اين به خاطر تجربيات گذشته ما و دانش پيشين در مورد اشکال و ارقام احتمالي است، بنابراين ما بصورت ذهني مي توانيم جزء گمشده يک عنصر را تکميل کنيم. شکل 4 نشان مي دهد که چگونه از اين قانون براي صفحه اصلي usabilla.com استفاده مي کنيم. يک پس زمينه سفيد با گوشه هاي گرد است که به سمت پايين صفحه اجرا مي شود. با اين حال، عناصر را در پايين صفحه نمي بينيم، اما مي توانيم تصور کنيم که محدوده محتوا همچنان ادامه دارد.

قانون ادامه مطلب

قانون ادامه کار مي تواند به هر دو جنبه طراحي و همچنين محتواي محتواي عناصر اعمال شود. چشم ها مي توانند به راحتي و به طور طبيعي عناصر را دنبال کنند که در امتداد خط پيوسته مرتب شده اند، بنابراين اين عناصر به عنوان يک واحد درک مي شوند. علاوه بر اين، عناصري که هم به صورت منطقي يا هم از لحاظ موقتي دنبال مي شوند، به عنوان واحد نيز درک مي شوند.

شکل 5 نشان مي دهد که چگونه Concept7 از قانون ادامه کار در وب سايت خود استفاده مي کنند. Concept7 از يک فلش کوچک ( در سمت راست پايين سمت راست ) براي هدايت چشم کاربران استفاده مي کند.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/17/





:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: